E-mailmarketing voor duurzame groei

E-mailmarketing is een krachtig en vaak onderschat hulpmiddel waarmee je een persoonlijke connectie kunt opbouwen en behouden met je cliënten.

Deel dit bericht

Als leefstijlcoach werk je dagelijks aan het begeleiden en ondersteunen van je cliënten. Je biedt ze een veilige ruimte om te groeien en helpt hen stappen vooruit te zetten. Maar hoe zorg je ervoor dat je cliënten betrokken blijven, zelfs als ze niet fysiek bij jou zijn?

Het antwoord: e-mailmarketing.
E-mailmarketing is een krachtig en vaak onderschat hulpmiddel waarmee je een persoonlijke connectie kunt opbouwen en behouden met je cliënten. En een eenvoudige manier om de betrokkenheid van je cliënten te vergroten. Het is een manier die niet alleen kosteneffectief is, maar ook uiterst geschikt om je zichtbaarheid en invloed te vergroten. In dit blog ontdek je waarom e-mailmarketing ook voor jouw bedrijf onmisbaar is.

Waarom e-mailmarketing een slimme keuze is!

Veel coaches voelen een bepaalde weerstand als het gaat om e-mailmarketing en werken met mailfunnels. Dat is jammer want het kan juist een waardevolle aanvulling zijn voor jouw cliënt en de betrokkenheid van je cliënt enorm vergroten. Ik laat je zien hoe dit werkt.

Je cliënten vertrouwen op jouw begeleiding en zoeken consistentie in jouw aanpak, zowel in jouw praktijk en daarbuiten. E-mailmarketing is één van de meest directe en impactvolle manieren om je cliënten te ondersteunen, zelfs buiten je sessies om. Het biedt niet alleen een kans om je expertise te delen, maar versterkt ook de band met je cliënten op een duurzame en meetbare manier. Het opzetten van een mailfunnel hoeft echt niet ingewikkeld of langdradig te zijn. Laten we eerst de voordelen op een rij zetten.

Belangrijke voordelen van e-mailmarketing:

  1. Directe communicatie
    Met e-mails bereik je je cliënten direct in hun inbox, zonder afhankelijk te zijn van algoritmes zoals op sociale media. Dit betekent dat jouw tips, werkbladen of uitnodigingen direct bij hen terechtkomen, precies op het moment dat zij het nodig hebben.
  2. Relatieopbouw
    Door consistent regelmatig waardevolle content te delen, blijf je top-of-mind bij je cliënten. Of het nu gaat om inspirerende verhalen, praktische oefeningen of gewoon een vriendelijke herinnering, e-mail is een krachtig hulpmiddel om de vertrouwensband te verdiepen.
  3. Hoge betrokkenheid
    Goed opgezette e-mailcampagnes, zoals een nieuwsbrieven of een reeks herinneringen, kunnen de betrokkenheid en progressie van je cliënt verhogen. Een inspirerende mail kan net dat zetje geven om een oefening te doen of om naar een workshop te komen.
  4. Meetbaarheid
    Anders dan bij een persoonlijke mail, bijvoorbeeld vanuit outlook, kun je met e-mailmarketing precies meten wat werkt voor jouw cliënten. Zie wie makkelijk wie je mail opent, welke links worden aangeklikt, en leer hiervan om je communicatie steeds effectiever te maken.

Het verhaal van Ingrid

Veel coaches hebben moeite met het idee van e-mailmarketing. Neem bijvoorbeeld Ingrid, een coach die jarenlang vertrouwt had op persoonlijke mails en directe gesprekken om haar klanten te ondersteunen.

Ik ontmoete Ingrid tijdens een netwerkevent waar we met elkaar in gesprek kwamen over, je raad het al, e-mailmarketing. Ingrid had ook haar twijfels over de inzet van e-mailmarketing en vroeg zich af of dit wel paste bij haar bedrijf.

“Ik stuur mijn cliënten liever een persoonlijke mail,” vertelde ze. “Zo kan ik écht inspelen op hoe het met ze gaat. Een nieuwsbrief voelt voor mij onpersoonlijk en commercieel.”  Ingrid gebruikte e-mails alleen voor praktische zaken, zoals het sturen van opdrachten of het aanvragen van feedback, maar elke keer vergde dat heel veel tijd en energie.

Ingrid vertelde me later ook dat ze veel stress ervaarde omdat ze moeite had met de techniek en dat ze bang was om cliënten te verliezen door te commercieel over te komen. Het idee van tools en funnels voelde voor haar enorm overweldigend en ver verwijderd van haar persoonlijke aanpak.

Leefstijlcoach Ingrid

Een nieuw perspectief

Naar aanleiding van ons eerdere gesprek maakte ik samen met Ingrid haar eerste eenvoudige mailfunnel.

  • Een persoonlijke welkomstmail waarin Ingrid haar cliënten bedankte en aanmoedigde om aan de slag te gaan met een reflectieoefening.
  • Een follow-up mail met een motiverend verhaal en een bijgevoegd werkblad, perfect afgestemd op hun traject.
  • Een check-in mail waarin ze vroeg hoe het ging, met een uitnodiging om vragen te stellen of een nieuwe afspraak te plannen. 

 

Tot haar verbazing kregen de e-mails juist positieve reacties: “Dankjewel voor deze extra tips, ik voel me echt gehoord”, schreef één van haar cliënten. Ingrid besefte al snel dat e-mailmarketing haar tijd vrijmaakte voor diepere connecties tijdens persoonlijke sessies, terwijl haar cliënten zich nog steeds gezien voelden.

“Ik voelde me overweldigd en wist niet waar ik moest beginnen. Maar door de eenvoudige benadering van Sandra voelde het heel natuurlijk aan. Door de eerste positieve reacties ben ik nog meer funnels gaan bouwen en heb ik er plezier in om mijn cliënten op deze manier te helpen.”

Zelf aan de slag met een mailfunnel

Wil je ook aan de slag met een mailfunnel? Begin met de volgende stappen.

  • Bepaal je doel: Waar is je funnel voor bedoeld en wat wil je bereiken? Bijvoorbeeld: reflecteren, actie ondernemen of nieuwe inzichten opdoen.
  • Plan je inhoud: Kies voor drie tot vijf mails die elkaar logisch opvolgen en waardevolle content bieden.
  • Kies de automatisering die bij jou past: Tools zoals Laposta, mailchimp en enormail maken het eenvoudig om mailfunnels in te stellen en automatisch te verzenden op vooraf bepaalde momenten.
  • Evalueer en verbeter: Vraag feedback aan je cliënten en optimaliseer de funnel waar nodig.

 

E-mailmarketing hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Zeker met tools zoals Laposta kun je eenvoudig en effectief een connectie maken met je nieuwe en bestaande cliënten, je praktijk promoten en een professionele uitstraling behouden. Wil je weten hoe je dit precies kunt toepassen in jouw coachingpraktijk? Start dan met een gratis account bij Laposta of laat mij je helpen bij het opzetten van je eerste campagnes. Samen zorgen we ervoor dat jouw praktijk groeit en bloeit!

Wat anderen zeggen

E-mailmarketing heeft mijn praktijk écht veranderd!
5/5

“E-mailmarketing heeft mijn praktijk écht veranderd! Dankzij het opzetten van een eenvoudige mailfunnel heb ik mijn cliënten beter kunnen helpen. Zelfs als we elkaar niet persoonlijk zien!”
– Ingrid, Leefstijl Coach

Claim vandaag nog jouw plek in de spotlight!

Heb jij hulp nodig bij dit topic of heb je een andere hulp vraag, claim vandaag nog een plekje in mijn agenda.

recente blogs

Laposta E-mail marketing tool

E-mailmarketing hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Met tools zoals Laposta kun je eenvoudig en effectief een connectie maken met nieuwe en bestaande cliënten, je praktijk promoten en een professionele uitstraling behouden. Wil je meer weten hoe dit werkt voor jouw coachingspraktijk lees dat dit blog.

Lees verder »
Geverifieerd door MonsterInsights